Meglepő és egyben szokatlan színfolt a magyarországi ruházkodás színterén. Itt mindenki megtalálhatja a személyiségéhez és stílusához leginkább passzoló darabokat. A Dohány utcai üzletben találkozik a kortárs dizájn és a vintage hagyományőrző jelleg.
Szekeres Ingrid, a bolt üzletvezetője formatervező mérnökként végzett a BME-n, 2011 óta pedig a Szputnyik az egyik nagy szerelme. Azt mondja, már az egyetemen élt benne a vágy, hogy újat, egyedit alkothasson, a Szputnyikban pedig igazán megtalálta önmagát. Vele beszélgettünk a boltról, vásárlókról, alkotói hitvallásról.
Mesélnél egy kicsit a kezdetekről, hogyan indult a Szputnyik?
A párom, Vörös Roland találta ki ezt a koncepciót, hogy két fő irányvonal legyen az üzletben: a régi, használt ruhák gyűjtése és az új darabok kisebb tervezőktől való beszerzése. 2009-ben a IX. kerületi Bakáts téren nyitották az első üzletet még csak ketten. Én 2011-ben csatlakoztam és egyetemi társammal, Lengyel Vandával indítottuk el a második boltot a Dohány utcában. Ez még a jelenleginél kisebb üzlethelységben működött. 2013-ban költöztünk ide, amikor ez a hely üressé vált. Tavaly a Bakáts téri üzletünk is megszűnt, jelenleg a Káldy utcában működik a másik bolt. Ott egy nagyobb műhelyünk is van, mert már nagy szükségünk volt egy ilyen térre, ahol lehet varrni, a ruhákat előkészíteni. Most pedig a Március 15-e téren fogunk új üzletet nyitni, egyelőre ideiglenes jelleggel.
Mennyi munka van egy használt ruhadarabbal mielőtt a polcaitokra kerül?
Több lépcsős folyamaton megy keresztül, mire kikerül az üzletbe. A régi ruhák 90%-a nagyon jó anyagból van, de a használatukból és az időből adódóan néha meg kell őket varrni, ki kell pótolni, át kell alakítani, majd gőzölni, mosni, vasalni.
Honnan szerzitek be a ruhákat?
Egy ekkora üzletnél már szükség van jó kapcsolatrendszerre, de mindig mi, személyesen válogatjuk ki. Van, aki gyűjt nekünk, de véletlenül is szoktunk igazi kincsekre bukkanni. Ha külföldön járok, akkor is el szoktam menni piacra és a konkurenciát is fel szoktam mérni. Szeretem tudni, milyen kabátok, szoknyák vannak kinn az európai, ázsiai vintage boltokban. Mindenhol más egy kicsit az ízlésvilág. Úgy gondolom nekünk is van egy egyedi, magyaros kínálatunk. Aztán ki tudja? Lehet ez csak az én ízlésem miatt van.
Milyen szempontok alapján válogattok?
Mindig figyeljük az aktuális trendeket, de igyekszünk megtalálni az igazán örök darabokat is. Nem a márka a fontos, bár egy szakmabelinek nagy élmény, ha rábukkan egy Dior ruhára és a kezében foghatja. Szerencsére nekem is volt már ilyen. Az a fontos, hogy érezzem, mi az, ami a Szputnyik szellemiségének megfelel. Ezt nem lehet tanítani. Tényleg csak érezni lehet.
Tudtok belőni konkrét célcsoportot?
Azt tudnám mondani, hogy főleg 18 és 45 év közöttiek látogatnak hozzánk, de szoktak jönni ennél idősebbek is. Inkább fiatalos szemléletmóddal rendelkező külföldiek. Általában 70% körül mozog a nők aránya.
Milyen egy tipikus Szputnyik vásárló?
Rengeteg külföldi jár hozzánk, de ők is nagyon sokfélék. Az extrém fazonoktól, a konszolidált Louis Vuitton táskás idős néniig sokan megfordulnak nálunk. Én mindenkit nagyon szeretek és a többieket is arra bíztatom, hogy senkit ne ítéljenek el. Az a célunk, hogy aki betér hozzánk, érezze jól magát, akár vásárol végül valamit, akár nem.
Mennyiben különböznek a külföldi és a magyar vásárlók igényei?
Szerintem nincsenek különböző igényeik. Persze figyeljük, hogy miből mennyi fogy, de sokszor hiába látjuk, mert koránt sem biztos, hogy a következő vásárlásaink alkalmával tudok még olyat hozni. Olyan viszont sokszor történik, hogy meglátok valamit, amiről azt gondolom, hogy ez a vásárlóimnak is tetszeni fog, ezért elhozom az üzletbe. Ezután nagyon jó érzés látni, hogy bejött a dolog és valóban tetszett nekik.
Törekedtek arra, hogy merőben más legyen a kínálat, mint egy mainstream boltban, nagyáruházban?
Nálunk mindenből csak egy vagy néhány darab van. Kis kollekciókat veszünk meg, a vintage ruhákból pedig nem is tudunk csak egy-egy darabokat beszerezni. Nem tudunk fél-egy évre előre gondolkodni, mint egy áruházlánc. Nálunk ad-hoc módon dől el, hogy amit látunk, bekerül-e a Szputnyikba.
Az új darabok esetében milyen tervezőkkel dolgoztok?
Főként külföldiekkel. Amikor kiutazunk, akkor általában több hétre megyünk és átnézem velük, hogy milyen mintákat, fazonokat találtak ki, ezután pedig együtt legyártjuk őket. Kicsi gyárakkal dolgozunk, tehát nincsenek multik mögöttünk, de ez nem is férne bele a koncepcióba.
A belső tér dekorációs kellékeit is neked köszönhetjük?
Imádok piacokra járni, úgyhogy a bútorok nagy része is onnan került ide. Van egy küldő raktárunk a párommal, ahova gyűjtögetjük ezeket a holmikat, amikor pedig nyitunk egy új üzletet, onnan válogatunk. Arra is mindig ügyelek, hogy az új termékek hová kerüljenek az üzletben. Szerintem fontos ezeknél az üzleteknél, hogy legyen egy ember, aki irányítja az egészet, akinek a stílusa meghatározza hely szellemiségét.
Interjú: Geri, Hetedhétker
https://hetedhetker.wordpress.com/2016/05/15/ahol-az-uj-es-a-regi-talalkozik/